Als praktijkcoach, mentor of praktijkbegeleider heb je een belangrijke rol in het wegwijs maken van nieuwe collega's. Als ervaren vakman/vakvrouw mag je hen begeleiden bij het vinden van hun weg. Je taak heeft meerdere facetten: je leert ze de context waarbinnen ze moeten werken beter te begrijpen, je houdt hun vakbekwaamheid in de gaten en stimuleert hun zelflerend vermogen. Je blijft je voortdurend bewust van je eigen denken en handelen. Dit reflectieve vermogen geef je ook mee aan je nieuwe collega's, waardoor ze zelf meerdere leercycli kunnen doorlopen. Vakmanschap begint ermee dat je in staat bent te reflecteren en dat je laat zien dat je eigenaar bent van je vakbekwaamheid.
Concrete taken van een praktijkcoach:
• Geeft feedback en feedforward op gedrag en resultaat.
• Motiveert en stimuleert eigenaarschap van het leerproces.
• Laat regie voeren over eigen vakmanschap en persoonlijk leiderschap.
• Hanteert het principe: eerst zelf laten ontdekken dan samen uitzoeken en dan pas tips geven.
• Ondersteunt de centralist zowel mentaal als emotioneel bij het doorlopen van leerkuilen en emotionele achtbanen.
Thema’s die behandeld zullen worden, naargelang de lengte van het traject:
- Feedbacktechnieken gericht op proces en overtuigingen: Logische niveaus
- Grow-model John Whitmore leren hanteren
- Op 4 niveaus leren luisteren
- meldkamerproces en de stadia van leren van de nieuwe centralist
- Verschillende vormen van coaching en hun toepassing (van provocatief tot socratisch)
- Ontdekken van de eigen begeleidingsstijl
- Tools uit de HILL methodiek en wat het vraagt van een prakijkbegeleider
- Tools o.a. vanuit NLP, Systemisch werken, Transactionele Analyse, Lencioni.
- Plan van aanpak voor de komende maand
Doelgroep
Praktijkcoach, mentor, praktijkbegeleider, senior van dienst, iedereen die een rol speelt in het coachen en vakbekwaam maken van een nieuwe medewerker binnen een meldkamer.
Duur
Standaard duurt deze training 3 dagen met een terugkomdag.
In overleg kan deze training voor praktijkbegeleiders uitgebreid worden. We zoeken de verdieping binnen deze thema's en breiden het programma eventueel uit met persoonlijk vakmanschap en leiderschap.
Een vijfdaagse opleiding in blokken van 2 dagen met een terugkomdag of een zevendaagse opleiding zijn hierin mogelijk.